A honlapfejlesztés 3 szakembere: webfejlesztő, webdizájner és a SEO szakember. Mi a különbség?
Sok érdeklődő, aki honlapot szeretne készíteni vállalkozásának, hobbijának az interneten keresve jön rá, hogy valójában mennyire összetett és sok embert igénylő feladat ez. A Webcapitalnál tudjuk, hogy könnyen el lehet veszni a szakkifejezések, hirdetések és különböző szolgáltatások között, ezért szeretnénk könnyen és érthetően bemutatni, hogy milyen szakemberek is az alappillérei a honlapkészítési folyamatnak, és mi is a fő szerepük ebben.
1. A megjelenés
A honlapkészítés első fázisához webdizájnerre van szüksége, akivel közösen el tudják dönteni, hogyan is nézzen ki az oldal vizuális része, milyen legyen az egységes arculat és hogyan fognak harmonikusan kinézni az oldal különböző elemei egymás mellett. Ezeken felül, náluk kezdődik el az a gondolkodás, hogy milyen legyen a weblapra látogató felhasználó élménye, azaz UX (user experience).
2. A fejlesztés
A webfejlesző egy honlap elkészítésének a második fázisával foglalkozik, ő hozza létre magát az oldalt, ő kódolja le a webdesigner által megtervezett vizuális látványvilágot és utána ők is üzemeltetik azt. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a holnap átadásával nincs vége a munkájának, hiszen az oldalt üzemeltetni kell, alakítgatni, elemeit frissíteni, hogy mindig az aktuális trendeknek, szabályoknak és igényeknek megfelelő legyen.
3. Az elérhetőség
Harmadik alappillérként lép be a képbe a SEO szakember szerepe. A SEO egy angol kifejezésnek a Seach Engine Optimazation-nak a rövidítése, ami a magyar szaknyelvben a keresőoptimalizálásként maradt meg pedig pontosan fordítva a keresőeszköz optimalizálást jelenti, hiszen nem a keresőt optimalizálják (ez a Google feladata), hanem a honlaptartalmat, hogy minél inkább keresőbarát legyen, illetve, hogy a keresési találatok maximalizálva legyenek, vagyis, hogy minél többen találjanak rá az oldalra a Google és egyéb keresőmotorokon keresztül, ha olyan szolgáltatást keresnek, amelyet a vállalkozás nyújt.
Webfejlesztés és SEO: megvalósítás és elérhetőség
Míg egy webfejlesztő szakember feladata az oldalak technikai megvalósítása a webdesigner munkája alapján, ezzel szemben a SEO szakemberek arra figyelnek, hogy az oldal megvalósítása megfeleljen marketing szempontból is az elvárásoknak. Kicsit olyan, mintha a SEO-s hidat képezne az IT, illetve a marketing és értékesítő csapat között.
A munkafolyamat során a SEO-s megtervezi a marketing csapattal az oldal struktúráját, URL listáját, menürendszerét, aloldalait és felépítését, majd a szövegíróknak segít kialakítani a megfelelő kulcsszavak és hívószavak rendszerét az oldal szövegeiben. Magyarul minden olyan dolgot ellenőriz, amely segíthet az oldal látogatottságának növelésében. A modern keresőmotorok fő fókusza a tartalomra irányul, így a SEO szakember ennek összeállítására helyezi a legnagyobb hangsúlyt: meghatározza, hogy mit és hogyan tálaljunk ügyfeleinknek.
Mi a Webcapitalnál webfejlesztőként mindent megteszünk, hogy a weblap informatikai háttere a lehető legjobb legyen, illeszkedve a SEO szakemberek munkájához. A moz.com oldal által évente kiadott „A webfejlesztők SEO feladatlistája” (Web Developer's SEO Cheat Sheet) alapján munkatársaink minden elkövetnek, hogy webfejlesztői oldalról az átadott oldal megfelelő legyen ellenben ez nem feltétlenül elég ahhoz, hogy egy Google keresést követően az ügyfél tartalma a rangsor elején szerepeljen. Jól tudjuk, hogy a honlapkészítés egy csapatmunka eredménye lehet csak, amibe az ügyfél és a webfejlesztőn kívül más szakterülethez értő felekre is szükség van ahhoz, hogy a végleges termék tökéletes legyen.
Ha pedig elgondolkodott már azon, hogy mégis milyen lépésekből áll egy weblap fejlesztés és mennyi időt alatt lesz kész a honlapja, akkor olvassa el ebben a témában íródott blogposztunkat itt: https://webcapital.hu/hu/blog/igy-nez-ki-a-weboldal-letrehozasanak-folyamata