A WooCommerce jobb, mint a Shopify?
Megosztás

A WooCommerce jobb, mint a Shopify?

M. Novák Kornél

A COVID miatt az emberek stratégiát váltottak. Az elszigeteltség tovább kavarta az e-kereskedelmi piac egyébként sem nyugodt vizeit, és tavaly páratlan kiugrást tapasztaltunk néhány országban az új boltok regisztrációs statisztikáiban és nagy piaci szereplők összeolvadásában. Egyes platformok jobban jártak, mint mások, de a WooCommerce és a Shopify egyértelmű nyertesei a játéknak.

Mi sem maradhattunk ki, ezért úgy döntöttünk, összehasonlítjuk a WooCommerce-et a Shopify-jal. Melyik a jobb, és melyik szolgálja jobban az elsődleges felhasználó igényeit?

Mi is az a WooCommerce?

A WooCommerce jelenleg a vezető e-kereskedelmi platform megoldás WordPress-alapú webhelyekhez. Beépülő modulként telepíthető, alapszinten ingyenes, nyílt forráskódú, ezért rendkívül népszerű. A kezdeti konfigurálás és a kosár beállítása néhány óra alatt elvégezhető, és már mehet is az értékesítés. Számos beépülő modul áll rendelkezésre az egyedi üzleti funkcionalitások megoldására, mint pl. szállítási konfigurációk, az adószámítással, termékváltozatok konfigurációjával kapcsolatos bővítmények, fizetési kapuk integrációja stb.

A WooCommerce oldalak másik fontos sarokpontja a WordPress alapú sablonrendszer, így alapvetően ahhoz, hogy üzleted megjelenését és hangulatát megváltoztassuk, csak egy új témát kell telepíteni, beállítani néhány részletet, és kész is.

A bővítmények segítségével sok üzlettulajdonos egyedi, nem tipikus e-kereskedelmi módon használja a WooCommerce-t. Már találkoztunk e-learning oldalakkal, e-könyvesboltokkal és feliratkozó rendszerben működő hírlevél tanfolyamokkal is, így valóban határ a csillagos ég, ha valami egyedit szeretnél létrehozni az igényeidnek megfelelően.

Mégis mennyire egyszerű beállítani a WooCommerce-t?

Mint már említettük, az alapbeállítás nagyon egyszerű. A WooCommerce hivatalos webhelyén található útmutató alapján a telepítési folyamat 5 lépésben leírható:

  1. Válassz egy hosztingszolgáltatót. Ebben a cikkben ezt nem akarjuk túlságosan részletezni, számtalan lehetőség létezik a piacon, akár kimondottan WordPress tárhelyekre optimalizálva.
  2. Telepítsd a WordPress-t. Mint korábban említettük, a WooCommerce a WordPress bővítményeként működik, ezért telepítenie kell a CMS-t a választott tárhelyen. Mindig azt javasoljuk, hogy egy WordPress-re szabott tárhelyszolgáltatót használj, így soha nem kell aggódnod a frissítések és verzióváltások miatt.
  3. Telepítsd a WooCommerce-t. Háromféleképpen telepítheted a beépülő modult, de mindenképpen szükséged lesz egy fiókra a WooCommerce oldalán, hogy aktiválni tudd a bővítményt a WordPress-ben. -- Nyisd meg a WooCommerce webhelyet, regisztrálj, válasssz egy bővítményt, és telepítsd a WordPress webhelyedre. -- Töltse le a bővítményt, majd töltsd fel a WordPress bővítmények mappájába és aktiváld. -- Keresd meg a beépülő modult a WordPress oldal modulok könyvtárában, telepítsd, majd aktiváld. A bővítmény aktiválása után a rendszer megnyitja a telepítővarázslót. A WooCommerce határozottan javasolja a varázsló által felkínált konfigurációs lépések megtételét a bővítmény beállításához.
  4. Válassz témát az üzletedhez. A beállítási folyamat során ki kell választanod az üzlet témáját. Használhatsz a WordPress által biztosított ingyenes témákat, vagy vásárolhatsz prémium témát az interneten elérhető számos oldalról. A téma kiválasztása meghatározza üzleted megjelenését és hangulatát. A WooCommerce webhely a Storefrontot javasolja a webhely alaptémájának, mivel ez WooCommerce üzletekre van optimalizálva és ingyenes.
  5. A WooCommerce bővítése. Elérkeztünk a trükkös részhez. Manapság olyan mennyiségű beépülő modul áll rendelkezésre a piacon az üzlet belső funkcióinak kezelésére és módosítására, hogy könnyű elveszni a funkciókban az elején. Mi, a Webcapitalnál, mindig azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy az értékesítés megkezdéséhez először csak a szükséges bővítményeket telepítsék. Egy idő után fokozatosan bővíthető a funkciók listája, de a legtöbb esetben azt tapasztaltuk, hogy a plusz bővítmények használata nem éri meg a fejfájást. Sok bővítmény összeakad más bővítményekkel a helytelen kivitelezés miatt és a javításuk során többszöri leállásra lehet szükség, hogy a mindennapi működés során előforduló rendelési és számlázási problémákról ne is beszéljünk.

Mennyire egyszerű segítséget kérni a WooCommerce-hez?

Attól függ. Tudjuk, hogy nagyon sokan foglalkoznak a közösségben a WooCommerce motorral, így azt gondolhatnánk, hogy a bővítmények és egyéni folyamatok terén könnyű választ kapni a problémáinkra, kérdéseinkre, de sajnos az igazság az, hogy a felhasználók nem mindig kapják meg a megfelelő válaszokat (a kulcsszó a megfelelő).

Mint minden olyan esetben, ahol a hírverésről szól a munka, sok IT cég tűnteti fel magát WooCommerce szakértőnek, de a WordPress platform esetében előzetes tapasztalat nélkül nagyon nehéz rájönni, hogy például egy konkrét megrendelésnél mi romolhatott el. Bonyolultabb problémáknál pedig nagyon gyakran találkozunk olyan esetekkel, hogy a fejlesztők egyszerűen felszívódnak.

Mindig azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy ne csak a WooCommerce-szel kapcsolatos bemutatókat nézzék meg egy Ügynökség portfóliójában, hanem a WordPresshez kapcsolódó konkrét munkákat is, és kérdezzék meg őket néhány egyedi specifikus fejlesztési feladatról, hogy jobban átlássák az együttműködési lehetőségeket. Konkrét példák segíthetnek eldönteni, hogy tényleg az adott cég-e a megfelelő a feladatra.

Problémaként jelentkezik még szakmai berkekben az is, hogy egy ügynökség vagy szabadúszó mindent megpróbál pluginekkel megoldani. Ez a stratégia jól működhet, ha egy igazán alap WooCommerce boltod van, de amint kicsit bonyolultabb vásárlási folyamatról beszélünk, javasoljuk, hogy kérj tanácsot egy igazi szakembertől, hogy a jövőben időt és pénzt takaríts meg.

Nyugodtan keress meg minket a boltodat érintő kérdésekben, ingyenes tanácsadás keretében tudunk beszélni a lehetséges megoldásokról!

A WooCommerce hátrányai

Nézzünk meg néhány negatívumot a WooCommerce kapcsán a közösségből származó példákkal.

  • Túl sok kétes minőségű plugin Ez nem a WooCommerce sajátos problémája. A teljes WordPress ökoszisztéma évek óta tartó, rossz gyakorlatoktól szenved a bővítmények fejlesztésében. A beépülő modulok könnyen konfliktusba kerülnek más beépülő modulokkal, hibás a megvalósítás vagy a fejlesztők egyszerűen nem követik a WordPress dokumentációjában leírt irányelveket. Sok boltot kezeltünk már plugin-problémákkal, mert a fejlesztő nem tudta kideríteni, mi történik pontosan az alaprendszerben.
  • Néhány téma nagyon lassú Az utóbbi időben a SEO alapú e-kereskedelemi rendszerek konfigurációja egyre nagyobb hangsúlyt kap a végfelhasználók számára. Folyamatosan kapunk optimalizálási kéréseket termékkategória URL-változtatásokra, variációk konfigurációs változtatására már működő üzletekben. Néha sajnos annyira rosszul van összerakva egy shop, hogy bármennyire is rendben találjuk design szempontból, SEO-val kapcsolatos optimalizálás céljára alkalmatlan. A Google folyamatosan tiltja és visszasorolja a boltot a keresési eredmények között, és a WordPress belső működése miatt nincs sok tennivaló, ha nem akar pénzt és időt fektetni a téma optimalizálásába. Tehát a kezdetektől azt javasoljuk, hogy először a vásárlási folyamatra és az ügyfélélményre koncentrálj, ne a bolt megjelenésére. Ha ezek megfelelően működnek, lehet továbblépni, és dolgozhatsz a kinézeten.
  • A szállítási díjak kezelése nehézkes Az ügyfelek nagyon gyakran kifogásolják, hogy a piacon nem állnak rendelkezésre jó szállítási díjakat kezelő bővítmények. A rendelkezésre álló moduloknál a konfiguráció nagyon bonyolult az adók és a különböző szolgáltatói integrációk miatt. Javaslatunk az, hogy mindenképpen kérj tanácsot, ha nem vagy biztos a beállításokban.
  • A WooCommerce csak bizonyos mértékig ingyenes Mint már említettük, a WooCommerce alapbővítmény ingyenes. A legtöbb plugin azonban alapvető és prémium szolgáltatásokat is kínál, és előbb vagy utóbb rájössz, hogy a legtöbbjük bővítmény csak a prémium verzióban biztosítja a szükséges funkciókat számodra. Ezek megvásárlásával a költségek jelentősen növekedhetnek, ezért légy óvatos, ha különféle bővítményekre van szükséged ahhoz, hogy üzleted az elvárt módon működjön. Ne felejtsd el azt sem, hogy bizonyos szintű testreszabás és a funkciók növelése után előfordulhat, hogy WooCommerce tanácsadói szolgáltatásokat kell majd igénybe venned.

Mi az a Shopify?

A Shopify a használatra kész online-shopok piacának vitathatatlan vezetője. Kanadában alapították és előre konfigurált sablonokat kínál számos online értékesítési webhelyhez. Teljesen felhő alapú, az összes frissítést a háttérrendszerükön kezelik. 3 szinten működik a platform:

  • A Shopify, mint alaptermék Ez a fő szolgáltatásuk, az online bolt az összes alapvető funkcióval, mint a termékkezelés, fizetés, bevásárlókosár, SEO és marketingeszközök stb. Pontosan az, amit egy online áruháztól elvársz. Az előfizetéssel hozzáférést kapsz az API-jukhoz is, amellyel még jobban testreszabhatod üzletedet.
  • A Shopify további termékei és szolgáltatásai Shopify ügyfélként hozzáférést kaphatsz prémium szolgáltatásokhoz is (a megfelelő előfizetői csomag birtokában). Vállalkozásod növekedésével kifinomultabb eszközökre lesz szükséged, ezért a Shopify megoldásokat kínál nagyobb e-kereskedelmi webhelyekhez is.
  • Megbízható partnerek által készített Shopify alkalmazások A Shopify rendelkezik egy App Store-ral is, amely számos harmadik féltől származó megoldást tartalmaz speciális üzleti igényekhez. Az App Store mellett létrehoztak egy Experts Store-t is, ahol hivatalosan jóváhagyott szakértőkkel szerződhetsz konzultációs célokra.

A Shopify egy minden az egyben megoldás azon tulajdonosok számára, akik integrált környezetet keresnek és a lehető leggyorsabban szeretnék elkezdeni árusítani termékeiket. A platform fizetési megoldásokat is kínál különféle nyelveken és országokban, az indulás pillanatától.

Mennyire egyszerű a Shopify testreszabása?

A Shopify különféle testreszabási megoldásokat kínál, de nem olyan rugalmas, mint egy valódi nyílt forráskódú keretrendszer, mint például a WooCommerce. Amint véglegesíted az előfizetésedet, hozzáférést kapsz az API-jukhoz. A Shopify ökoszisztéma összes moduljához létezik végpont, de szükséged lesz egy fejlesztőre, aki megoldja számodra a Shopify rendszerével a kommunikációt. Nem merülünk el az API használatában, ez egy technikai téma, de a Shopify API dokumentációban további információkat találhatsz.

A testreszabás másik módja a harmadik féltől származó csomagok használata az App Store-ból. Lehet találni ingyenes csomagokat is, olyan nagy szolgáltatóktól, mint a Google és a Facebook, de a legtöbb csomag fizetős verzióval kínálja teljes funkcionalitását, és köztük sok olyan is van, amely csak prémium Shopify előfizetéssel telepíthető.

A Shopify 14 napig ingyenes próbaverziót kínál, így betekintést kaphatsz a platform működésébe, kipróbálhatod annak funkcióit és lehetőségeit. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a Shopify ökoszisztémája nagyszerű írott- és videóanyagokat kínál az e-kereskedelm tanulásához, skálázásához stb. útmutatóik és blogjaik révén. Érdemes vetni rájuk egy pillantást!

WooCommerce vs. Shopify

Mint mindig, nézzük meg, melyik platform melyik célt szolgálja jobban, és végezzünk néhány kisebb összehasonlítást.

  • Az alapvető különbség a kettő között a testreszabás kérdése. A Shopify saját maga gondoskodik az infrastruktúráról és a biztonságról, de pontosan ezért, a platform egészéhez képest kisebb hatalmat kap a felhasználó. Egyes szélsőséges esetekben előfordul, hogy falba ütközünk a megvalósítás, segítségkérés terén, amíg a WooCommerce esetében viszonylag könnyen találhatunk szakembereket a WordPress és a WooCommerce közösségben.
  • Nagyobb üzletek felépítése földrajzi korlátozások nélkül a WooCommerce segítségével továbbra is sokkal könnyebb, de mindenképpen szükségünk lesz alapvető technikai tudásra.
  • A kezdeti beállítás sokkal egyszerűbb a Shopify segítségével. Csak létrehozod az előfizetést, kiválasztod a témát és készen állsz az indulásra. A WooCommerce esetében a telepítési folyamatot egy tárhelyszolgáltatón keresztül kell intézned.
  • A WooCommerce testreszabási lehetőségei sokkal nagyobbak, mint a Shopify esetében, mivel nem kapunk teljeskörű hozzáférést a shop működéséhez.
  • Az alapértelmezett WooCommerce áruház értékesítési szolgáltatásai hiányosak. A kívánt fizetési folyamat létrehozásához beépülő modulokra és bővítményekre lesz szükséged. A Shopify esetében az üzlet elindításának pillanatában kézhez kapsz mindent.
  • Érdemes megemlíteni, hogy a Shopify tranzakciós díjat számít fel minden, a platformjukon végrehajtott tranzakció után. A WooCommerce nem alkalmaz ilyen költségstruktúrát.
  • Ha a SEO fontos vállalkozásod számára, időt és pénzt szeretnél fektetni bele, akkor a WooCommerce-t ajánljuk. A Shopify csak az alapértelmezett beállításokat biztosítja.
  • Az ügyfélszolgálat sokkal jobb a WooCommerce esetében, de ez a választott tárhelyszolgáltatótól is függ.
  • Az árképzés is a WooCommerce felé tolja az egyensúlyt, hiszen ingyenesen vagy elfogadható áron is már találhatunk jó minőségű bővítményeket hozzá. A Shopify viszont havi vagy éves előfizetési rendszerrel működik, emellett a beépülő modulok ára az éves számlával együtt jelentősen meghaladhatja egy működő WooCommerce shop árát.

Röviden ennyit a WooCommerce és Shopify rendszerek kapcsán. Mi, a Webcapitalnál főként az előbbivel dolgozunk, és az évek során láttunk néhány igazán érdekes shopot, hatalmas forgalommal. Keress minket nyugodtan, ha kérdésed, kérésed lenne vagy csak szeretnél beszélgetni új üzleted kapcsán!