Mitől döglik a startup?
A Forbes.hu-n 2019. szeptemberben jelent meg egy cikk a FleetYou sztorijáról/bukásáról. Hasznos volt elolvasni és természetesen további gondolatokat ébresztett bennem is, mivel 2 olyan startup-ban is dolgozhattam fejlesztőként, amelyek valamilyen okból nem álltak meg a lábukon és a tulajdonosok végül úgy döntöttek nem folytatják tovább. Ebben a bejegyzésben arról szeretnék írni pár pontban, hogy mi, mint fejlesztők, milyen okokat látunk, amelyek a "startup" bedőléséhez vezethetnek.
1. Nem vagyunk szakértői a témának Napi szinten tapasztaljuk, hogy mindenki "ért" a politikához, futballhoz és az egészségügyhöz is. Azonban nagyon nagy különbség van aközött, hogy este megnézem a focimeccseket a barátaimmal, vagy évekig minden nap edzésre járok, külföldi tapasztalatokat majd edzői végzettséget szerzek, továbbképzem magam és mesterkurzusokra járok a világ minden táján. Gyakori hiba a startupok esetében is, hogy az ötlet, amiből megszületik a projekt nem kapcsolódik szorosan a szakterületünkhöz, de valamilyen szinten utána jártunk, ismerkedtünk vele és abba a kényszerképzetbe estünk, hogy szakértők lettünk. Ahhoz, hogy felelős és pontos döntéseket tudjunk hozni, az adott témát teljesen el kell sajátítanunk, annak minden problémájával, résztvevőivel, bonyolultságával stb. Ha mégis úgy vágunk bele, hogy nem vagyunk szakértők, válasszunk kezdetben olyan társat, vagy alkalmazottat magunk mellé, aki otthonosan mozog a témában. A startupok nagyon nagy százalékánál el lehetett volna kerülni a felesleges befektetői pénzégetést a lista eme első elemének felismerésével/beismerésével.
2. Kizárólag a megvalósításra koncentrálunk Rögtön az első ponthoz köthető egy másik nagyon fontos kényszerképzet, mégpedig az, hogy az ötlet megvalósítása során úgy tűnhet, hogy dolgozunk az ötletünk megvalósításán. Első olvasatra ez természetesen önellentmondás, de jobban átgondolva, hányszor fordult elő bármelyikünkkel, hogy foglalkoztunk valamivel, ami tényleges értéket nem termelt, csak azért, hogy magunk számára fenntartsuk a látszatot, hogy dolgozunk és fontosak vagyunk. Egy startup termék létrehozása körülbelül 10%-a a sikernek, pontosabban úgy is fogalmazhatnánk, hogy a tényleges munka, amely majd eldönti a startup létjogosultságát a 10% teljesítése után kezdődik. Hiszen, ahogy a céges világban, a startupoknál is az igazi értéket az határozza meg, hogy mennyi pénzt lehet vele keresni. Ehhez viszont ki kell lökni a közönség elé, hogy ők döntsék el, érdemes-e a pénzükre az adott termék. A közönség pedig ritkán egyenlő a befektetői körrel. Ha nem találjuk meg a módját, hogy validáljuk az ötletünket, sajnos csak a megvalósításon fogunk dolgozni, miközben a pénz fogy, az idő pedig telik.
3. Nincs üzleti modellünk A pénz kapcsán pedig felmerül a harmadik probléma, mégpedig, hogy a pénz kimenete és bemenete nincsen keretek közé foglalva, azaz nem létezik egy modell, amely meghatározza, hogy milyen módon kerül majd pénz a cégbe és az a pénz milyen módon kerül felhasználásra rövid, illetve hosszú távon. Az üzleti modellünk meghatározásához egy sor olyan kérdést kell megválaszolnunk, amelyek nélkül a startup biztosan nem lesz működőképes. Ebbe a témakörbe most nem szeretnék mélyebben belemenni, de itt található egy nagyon jó cikk, ha valakit esetleg érdekel.
4. Nem jól mérjük fel a szakértőink határait Nagyon fontos az is, hogy a legtöbb startupper nem jól méri fel a határokat. A startupban már az indulástól fogva többféle felelőség, szerepkör oszlik meg. Fontos, hogy mindig tudjuk, hogy az egyes szerepkörök határai hol húzodnak és hagyjunk megfelelő mozgásszabadságot azokon belül a szereplőknek. Ne akarjunk feleslegesen mindenben ott lenni, mivel ez eleve kudarcra lesz ítélve az 1. és 2. pontokban már felvázolt problémák miatt. A határokon belül pedig nyugodtan támaszkodjunk szakértőink véleményére, természetesen megtartva a cég/startup egyéniségét, amely hozzánk kötődik. Törékeny és bonyolult egyensúly ez, de ahogy a cég növekszik, biztosan meghálálja magát.
5. Nem tudunk elengedni Végezetül pedig ne féljünk beismerni hibáinkat és levonni a következtetéseket. Ezek között egész biztosan akadnak majd fájdalmasak felismerések és tanulságok, de mindenképpen a továbblépést szolgálják. Nagyon gyakori hiba, hogy startup vezetők az egyértelmű jelek ellenére is megpróbálják fenntartani a működés látszatát, még akkor is amikor a hajó már régen elsüllyedt.
Ha szükséged van segítségre a kivitelezésben, hosztingolásban, keress bennünket bátran és beszéljünk az ötletedről. Gyakran már egy rövid brainstorming alatt sok olyan dolog derülhet ki, amelyekre eddig nem is gondoltál. Elérhetőségeink: contact@webcapital.hu